En un context de profunds canvis socioeconòmics, que impacten de manera directa en les polítiques públiques d’ocupació i educació, màxims representants de cinc entitats locals dedicades a la promoció econòmica han presentat aquest matí en roda de premsa el naixement del Projecte Vitamina, una aliança de col·laboració publicoprivada per afavorir l’accés i el manteniment de l’ocupació, potenciar la formació i qualificació professional i impulsar el desenvolupament local en cinc territoris de dues províncies catalanes que sumen 140.000 habitants.
Àlex Garrido, alcalde de Manlleu; Marçal Ortuño, alcalde de Torelló i president del Consorci de la Vall del Ges, Orís i Bisaura; Anna Gabriel, tècnica d’Estratègia i Comunicació del Consell Comarcal del Moianès; Ramón Roqué, conseller comarcal de promoció econòmica del Ripollès; i Ariadna Villegas, gerent de l’Agència d’Innovació i Desenvolupament de la Garrotxa, han donat a conèixer aquesta iniciativa en què participen diferents agents relacionats amb les polítiques locals de promoció econòmica – entitats públiques, centres de formació, centres d’educació i teixit empresarial —. “Volem donar resposta als reptes concrets d´un mercat canviant, i cada vegada més exigent, des d´un enfocament integral que impacta al voltant de 60.000 persones en edat laboral dels cinc territoris”, ha matisat Marçal Ortuño, alcalde de Torelló i president del Consorci de la Vall del Ges, Orís i Bisaura.
Aquest projecte dʻinnovació pública està conformat per una xarxa dʻentitats vinculades amb una forma pròpia dʻentendre el desenvolupament local des dʻun enfocament integral, generant serveis, programes i projectes que posen al centre a la persones perquè puguin millorar la seva qualitat de vida, qualitat del seu treball i puguin desenvolupar el seu projecte vital al territori de referència. “En aquest sentit, tenint en compte la gravetat que vivim des del punt de vista socioeconòmic per la crisi d’Ucraïna i l’impacte que pateix el teixit empresarial, és més necessari que mai una aposta decidida per la col·laboració i la transversalitat de les polítiques públiques d’ocupació”, ha subratllat Àlex Garrido, batlle de Manlleu.
L’establiment d’un marc d’actuació adequat per afavorir la col·laboració entre les cinc entitats públiques adherides al Projecte Vitamina constitueix la primera de les comeses d’un programa que contempla la promoció de diferents actuacions que resultin d’interès per a les parts. Per aconseguir aquesta finalitat, la cooperació es vertebra al voltant d’un grup motor, integrat per 12 agents locals vinculats a l’economia, la funció pública, l’educació i l’ocupació, que pertanyen als cinc territoris i que és reunirà periòdicament per reflexionar sobre les principals línies de treball a engegar de forma conjunta. “Tant les persones integrants del grup motor, com un total de 50 agents i persones implicades en el projecte, confluiran el 3 i 4 de juny en un exercici d’intel·ligència col·lectiva el resultat del qual serà un manifest que reculli una sèrie de propostes concretes per continuar avançant en la col·laboració per al desenvolupament dels nostres territoris amb un enfocament integral”, ha explicat Anna Gabriel, tècnica d’Estratègia i Comunicació del Consell Comarcal del Moianès.
En aquest sentit, el paper dels principals agents educatius i empresarials és clau per desenvolupar les activitats previstes, tant pel que fa a la fase d’identificació de punts crítics com a la fase de consens d’objectius de millora. “Volem transitar cap a un model de desenvolupament integral basat en la col·laboració per poder aprofitar i explotar millor les capacitats i recursos existents. El nostre objectiu és reforçar les cadenes de valor per fer front als reptes que tenim derivats de la transformació econòmica i aconseguir un territori resilient. Alhora, la nostra voluntat és que aquest projecte sigui transferible a qualsevol altre ens de desenvolupament local de Catalunya que pugui estar interessat”, ha destacat Ramón Roqué, conseller comarcal de promoció econòmica del Ripollès.
El Projecte Vitamina compta amb un marcat caràcter comunicatiu basat en una estratègia de comunicació distribuïda que “tracta de sumar els impactes dels canals de comunicació de les cinc entitats participants des d’on és podrà veure un relat obert i transparent de totes les accions, tant a les pàgines web com a les xarxes socials amb l’etiqueta #ProjecteVitamina. Durant les properes setmanes farem una sèrie d’entrevistes a persones rellevants, com Oriol Homs o Paco Ramos, entre d’altres, per generar debat i reflexió pública sobre els temes que ens preocupen”, ha dit Ariadna Villegas, gerent de DinàmiG, l’agència d’innovació i desenvolupament de la Garrotxa.